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La gestion des couleurs, qu'est-ce que c'est ?

Enfin une explication claire à propos de la gestion des couleurs : la base qu'il est nécessaire de connaitre avant d'aborder la gestion des couleurs en pratique dans les logiciels. Il s'agit d'un extrait d'une formation donnée par Thierry Dambermont en 2009.

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complexity is unnecessary and works against market acceptance

by Larry Zeitlin in leica-users.org

The contrast vs. resolution thread (still yet again) brings back long suppressed memories. In the 1950's, after my obligitory stint in Korea, I spent a couple of years at RCA working on value implementation of commercial television. This simply meant cutting the costs of the TV set enough so that RCA could make sufficient profits to satisfy both Elvis Presley and the stockholders. The design engineers had produced the Model 630 set with 30 tubes that was intended to squeeze every last photon of quality of of the broadcast signal. All aspects of the picture, size, linearity, contrast, grey scale, and resolution could be adjusted. The set cost a fortune to make. If you are my age you will remember that a 19" screen B&W TV in a coffin shaped cabinet sold for over $1000.

Our consumer testing showed that all this complexity was unnecessary and worked against market acceptance. A high tube count meant frequent repair visits for tube burnouts and the many controls meant even more frequent visits when Junior played "space pilot" with the adjustments. The public preferred a bright, high contrast picture. Consumer panels judged brighter more contrasty pictures to be "sharper" and of higher quality than higher resolution pictures with full grey scales. Not much else mattered. The adjustment controls and the quality enhancing circuits beloved by the design engineers could be eliminated without influencing consumer acceptance. Costs tumbled and sales soared. We set the stage for the "vast wasteland" that TV has become.

Now substitute photography for TV. To paraphrase P.T. Barnum, "No manufacturer ever went broke underestimating the taste of the photographic public." I'm sure camera manufacturers (including Leica) and film makers conducted tests similar to those that we ran and/or read the reported results of these tests in the IEEE journals. Except for a few cranks the general public neither wants nor values high resolution large sized photos. The largest selling category of cameras is P&S, soon to be overtaken by digital cheapies, and the modal enlargement size is 4"x6". In my next trip to the Smithsonian Museum I expect to see a Leica M3 in an exhibit case in the Hall of Abandoned Technologies, vying for space alongside that old TV set, a mechanical typewriter, and a slide rule.

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cours 1 (52 min) Historique et forme d'historique

cours 2 (50 min) Sélections par baguette magique et par plages de couleurs

cours 3a (28 min) Mémoriser une sélection en tant que couche alpha

cours 3b (23 min) Introduction au tampon de duplication de pixels

cours 4 (53 min) Utilisation avancée du tampon de duplication de pixels

cours 5 (58 min) Le masque de fusion et la transformation manuelle

cours 6a (46 min) Complément d'information sur la transformation manuelle

cours 6b (41 min) Les sélections hybrides

cours 7a (28 min) Mettre une texture sur un objet tout en conservant les reflets et les ombres originales

cours 7b (16 min) et 7c (15 min) L'ecretage de calque pour supprimer le fond d'une image

cours 8a (12 min), 8b (28 min) et 8c (12 min) Supprimer le fond derrière des arbres ou des cheveux

cours 9a (3 min) une image en dégradé négatif, rectifier la perspective de bâtiments

cours 9b (39 min) Les vecteurs et la vectorisation

cours 9c (16 min) Créer un flou de bouger sans point de fuite

cours 10a-1 (4 min), 10a-2 (3 min), 10a-3 (10 min) Détourer une image pour l'utiliser dans un logiciel de mise en page

cours 10b (22 min) Combiner des tracés pour générer des sélections et retoucher une image

cours 10c (19 min) et 10d (19 min) Utiliser un tracé pour guider un outil de dessin : la fonction "contour du tracé"

cours 11a (12 min) Le mode bitmap dans Photoshop

cours 11b (6 min) et 11c (14 min) Le réglage de seuil

cours 11d (14 min) et 11e (10 min) Colorisation dimages grises

cours 12a (10 min) et 12b (6 min) Transformation d'images couleur en images grises

cours 12c (19 min) Création d'une ombre sous un objet

cours 12d (XX min) Colorisation d'un dessin au trait comme une bande dessinée

cours 12e (14 min) Obtenir les bonnes couleurs quand on imprime
Les mêmes séquences sur YOUTUBE mais segmentées en micro-séquences de 10 minutes maximum
Nous proposons aux centres de formation et aux particuliers des modules attrayants d'introduction à l'infographie 2D / 3D / web, à prix démocratiques, en ayant recours à des méthodes d'apprentissages modernes avec supports de formation multimedia. En France, en Belgique et dans d'autres pays. Pour plus de renseignements à ce propos contactez Thierry Dambermont dambermont@skynet.be